Va ser elaborat amb el propòsit de reforçar els objectius prioritaris de la política energètica del Govern: la garantia de la seguretat i qualitat del subministrament elèctric i el respecte al Medi Ambient, i amb la determinació de complir els compromisos d'Espanya en l'àmbit internacional (Protocol de Kyoto, Pla Nacional d'Assignació), i als que es deriven de la nostra permanència a la Unió Europea.
El fort creixement de la intensitat energètica dels darrers anys ha estat una raó addicional de pes a l'hora d'elaborar el Pla.
Segons el que preveu el Pla, el 12,1% del consum global d'energia en el 2010 serà proveït per fonts renovables, contribuint a la producció del 30,3% del consum brut d'electricitat. Els biocarburants aportaran un 5,83% del consum de gasolina i gasoil per al transport.
L'import total de la inversió prevista en el Pla és de 23.598.641 milers d'euros.
La seva posada en marxa, conjuntament amb el Pla d'Acció 2005-2007, i més recentment amb el nou Pla d'Acció 2008-2012 (PAE4+), de l'Estratègia d'Estalvi i Eficiència Energètica, han de permetre reduir els nostres consums d'energia i alleugerir la nostra dependència energètica de l'exterior, alhora que contribuiran de manera essencial a reduir la contaminació.